Air Serbia na dobrom putu da zatvori još jednu profitabilnu godinu
Dec 24, 2024
Tržište SAD velikim delom pokriva srpsku i prilično balkansku dijasporu
Dajući opširni intervju renomiranom portalu Aerotime, CEO srpskog nacionalnog avio-prevoznika Air Serbia Jirži Marek naznačio je velike pomake tokom protekle godine ali i prilične planove u osvajanjima novih tržišta i konsolidaciji i unapređenju flote.
Jirži Marek je naveo i da je srpski avioprevoznik na dobrom putu da zatvori još jednu profitabilnu godinu (2023. kompanija je ostvarila profit sa 40,5 miliona eura) i da poveća lestvicu svojih ciljeva i realnih performansi. Za samo nekoliko poslednjih nedelja pre isteka ove 2024. godine koja je na izmaku, Marek je uspeo da potvrdi „da je snažna potražnja u drugom i trećem kvartalu 2024. već kompenzovala mnogo slabiji prvi kvartal godine“, a kompanija se vratila u „normalne tokove i sezonalnost“.
Dugolinjska flota A330 povećanjem kapaciteta dovodi stabilnosti i ekspanzije interkontinentalne mreže
Air Serbia trenutno poseduje tri širokotrupna dugolinjska aviona tipa A330-200 u floti dok će četvrti avion, koji je trenutno na finalnim radovima i proverama u Nemačkoj spreman da se priključi ovih dana. Aktuelna interkontinenatlna mreža letova za SAD (Njujork JFK i Čikago ORD) i Kinu (Guangdžou CAN i Šangaj PVG od januara i mogućim dodavanjem Pekinga kao eventualne zamene ukinutog Tjanđina) u ovom trenutku je adekvatna za tri operativna aviona u saobraćaju, dok će četvrti avion prvenstveno biti angažovan kao rezervna opcija prilikom dinamičnog letnjeg saobraćaja kao i za ad-hoc duge letove ili čartere relativno kratkih rotacija ali i eventualnog otvaranja neke linije što bi nezvanično moglo biti i tržište Floride odnosno Miami. Uz sve komercijalne planove, osvajanja tržišta i unapređenje usluga, važan momenat je akumuliranje iskustva pilota i utvrđivanje poznavanja letenja dugih linija (ultra long haul) što opet iziskuje vreme, resurse i kvalitetnu osnovu seniorskog tima kompanije.
Strategija kompanijske flote
Svakodnevnim komercijalnim nastupima, i prestižnim priznanjem kao najbolji prevoznik u istočnoj Evropi, Air Serbia pokazuje nastavak širenja kraćih relacija u Evropi i Mediteranu, tako da je kompanija u junu ove godine dobila i deseti turbo prop regionalni avion ATR72-600, dok planovi kažu da bi još jedan primerak aviona Embraer E195 trebalo da stigne u flotu u prvoj polovini 2025. čime bi se osnažila regionalna stabilnost i optimizacija raspoloživih operativnih aviona koji su adekvatni potrebama i tržištu.
Air Serbia je do sada u priličnoj meri vršila zakup aviona na tzv „mokroj osnovi“ odnosno wet-lease osnovi nuglavnom od ACMI lesora kao što je litvanski GetJet sa avionom tipa A320, odnosno uspešnom saradnjom i najmom od bugarske nacionalne kompanije Bulgaria Air dva aviona tipa Embraer E190 (nedavno je i produžen još jedan godišnji ugovor), što je u isto vreme, kako je naveo i sam g. Marek dobra prilika za tranziciju aktuelne Airbus (319 i 320) flote na Embraer flotu čime kompanija suštinski i stremi, te su dva aviona na „suvoj osnovi najma“ (dry-lease) sa sopstvenim posadama i tehničkom podrškom otvorila vrata mogućeg prelaska na ovj ekonomični, efikasni i vrlo popularni avion.
Nedavno je u Beogradu bila i promocija brazilskog proizvođača modernog, novog modela E195-E2 koji bi mogao savršeno, tokom bliže budućnosti da preuzme većinu ruta tipa Airbus A319, dok bi se kompanija fokusirala i na Airbus A320 u aktuelnom saobraćaju zbog kapaciteta, performansi i buduće tehničke podrške uključujući i momenat treninga i budućeg školovanja zajedno sa simulatorima koji bi trebalo da stabilizuju sistem školovanja i provere pilota.
Unapređenja putničkog iskustva i kvaliteta usluge
Glavni korisnici biznis klase na dugolinsjiom saobraćaju ka SAD i Kini su zapravo „luksuzni putnici“ a ne korporativni, što je opet u simbiozi sa unapređenjem aerodromskih usluga i nadogradnjom premium salona u svrhu korišćenja ove grupe putnika. Marek je naznačio i da oko 80% potražnje na kineskim linijama potiče sa kineskog tržišta gde je Air Serbia prilično dobro ekponirana u komercijalnom smislu i postavki prodaje preko lokalnih agenata i distributivnim platformama.
CEO kompanije napominje i da je sadašnji premium proizvod donekle i zastareo uključujući i vremešnu kabinu koju je koristio pređašnji Etihad Airways te kompanija radi na usavršavanju ovih detalja i eventualnoj promeni rasporeda i konfiguracije kabine. Ponuda hrane i pića je takođe oblast koja nije u potpunosti zadovoljena ni prevelikim kvalitetom ni dobavljačima, kao i implementacijom WI-FI sistema na avionima A330, čime postoji veći izbor zabave nego u klasičnom. Ono što je bitno pomenuti, kako je naveo Marek, jeste neuvođenje interneta na letovima jer je dosadašnja praksa pokazala da je intereovanje za korišćenjem bilo svega 3%, te ne psotoji opravdanost unapređenja ove vrste.