Naslovna Vesti Istorija

Air France-KLM grupa: već drugu godinu za redom najveći svetski korisnik SAF održivog avio goriva

Opensky

Dec 27, 2023

Air France – KLM , jedna od najvećih evropskih i svetskih avio-grupa, koju čine Air France zatim KLM-Royal Dutch Airlines i Transavia, najveći je svetski korisnik održivog avio-goriva (SAF- Sustainable Aviation Fuel, sintetičko održivo gorivo ili e-gorivo proizvedeno od vodonika i ugljenika zarobljenog iz atmosfere, odnosno gorivo koje se proizvodi od otpadaka ili ostataka iz poljoprivredne i šumarske industrije) već drugu godinu zaredom. U 2022. godini grupa je koristila 17% od ukupne svetske proizvodnje SAF-a, a samo 3% od ukupno proizvedenog fosilnog goriva. U 2023. godini, članice Air France-KLM grupe potrošile su 80.000 tona održivog avio-goriva, odnosno duplo više nego u 2022. Time je Air France-KLM sistem već postigao benefit da udeo SAF-a na njihovim letovima bude 1%.

U poslednjih 50 godina avio saobraćaj se značajno povećao, a emisija ugljen-dioksida koju proizvodi civilno vazduhoplovstvo povećala za 176%. Civilna avijacija trenutno učestvuje u ukupnom zagađenju ugljen-dioksidom 2,6% , ali ako se ništa ne promeni taj udeo će 2050. godine iznositi čak 20%. Komercijalni avio-sektor je u 2022. koristio oko 300 miliona tona mlaznog goriva, dok je udeo SAF-a u toj potrošnji bio ispod 0,1%. Zato je Savet Evrope doneo regulativu REFUEL EU prema kojoj avio-kompanije do 2030. godine treba da koriste 6% SAF-a, kao najvažnijeg činioca za dekarbonizaciju avijacije i može smanjiti emisiju ugljen-dioksida za 75%. Air France-KLM avio grupa je sebi pak postavila ambicioznije ciljeve, a to su korišćenje minimalno 10% SAF-a do 2030. godine i smanjenje emisija ugljen-dioksida do istog datuma za 30% po putniku, po pređenom kilometru u poređenju sa 2019. godinom.

Za ekološku tranformaciju avijacije neophodno je održivo avio-gorivo, ali ono je 4-8 puta skuplje od kerozina, te ga tržište i ne potržuje tako da je nivo proizvodnje na niskom nivou. Kao najveći svetski korisnik SAF-a, Air France-KLM grupa stimuliše industrijsku proizvodnju ovog goriva. Kroz nekoliko dugoročnih ugovora sa proizvođačima i dobavljačima SAF-a iz Evrope, Severne i Južne Amerike, ova avio grupa već je obezbedila stabilno snabdevanje SAF-om, osigurala jednu trećinu svojih potreba do 2030. i uticala na rad proizvođača ovog goriva sa obezbeđenjem stalnog finansiiranja. Air France-KLM su takođe sklopili dva strateška partnerstva i uložili u proizvodne kapacitete održivog avio-goriva kroz direktna finansijka ulaganja, tako da je KLM podržao postavljanje prve proizvodne fabrike u Delfzijlu (Holandija) kroz investiciju od 6 miliona evra, dok je francuski Air France uložio 4,7 miliona dolara u proizvođača SAF-a, DG Fuels.

Kroz 116 potpisanih ugovora o dobrovoljnom učešću kompanija u kupovini i korišćenju održivog avio-goriva, avio-grupa je u 2023. obezbedila 11.000 tona SAF-a. I putnici takođe učestvuju u ovoj inicijativi, od januara 2022. povećanjem cene avio-karata, od nekoliko evra svi putnici već plaćaju korišćenje održivog avio-goriva.

Kao pionir u upotrebi održivog avio-goriva i kao kompanija koja je 2021. obavila prvi putnički let na održivo sintetičko gorivo u istoriji avijacije (gorivo proizvedeno na bazi vodonika i ugljenika), KLM je u aprilu 2023. eksperimentalno dokazao da je moguće i bezbedno leteti koristeći isključivo SAF.